Ik ben Hennie Montijn, over een aantal weken hoop ik 57 jaar te worden. Ik woon in een prachtig dorp op de Veluwe, samen met mijn man.
Wij zijn ondertussen al 33 jaar getrouwd, hebben een dochter en een zoon en ondertussen 4 kleinkinderen (2 jongens en 2 meisjes). En dat is echt genieten.
Ik ben zelf pas in 2004 als cliënt in de psychiatrie terecht gekomen. Voordat ik ziek werd ben ik na mijn Mavo opleiding direct begonnen met werken. Zes dagen per week in winkel met veel cadeauartikelen die door mij persoonlijk werden voorzien van een inscriptie met naam of wanneer het glas betrof iedere gewenste afbeelding.
Dit heb ik gedaan tot een paar weken voor mijn trouwen in 1988. Na mijn trouwen heb ik in de beginjaren diverse baantjes gehad die ik kon combineren met het moederschap. Concreet betekende dit vaak dat ik in de avonduren werkte en mijn man op de dag.
Toen we in 1996 om gezondheidsredenen van onze zoon gingen verhuizen naar de Veluwe, gingen we wonen boven het bedrijf waar mijn man ondertussen was aangenomen. En een mooie bijkomstigheid was, ik kon daar ook aan de slag. En dat heb ik gedaan. Om nog sneller bekend te worden in de nieuwe omgeving, ging ik naast het werken ook nog veel vrijwilligerswerk doen. Ik liep wel 10 collectes per jaar, gaf club aan jongeren bij ons uit de gemeente, en zette me in bij het Oranje comité.
Alles bij elkaar opgeteld, was dit natuurlijk veel teveel, maar ik ging dit steeds maar uit de weg. Ik was er steeds voor de ander, maar verloor mezelf volledig. En zo ging het vlammetje uit op 19 september 2004.
Ik viel uit, en kon van de ene op de andere dag helemaal NIETS meer.
En vooral dit laatste werd door mijn directe omgeving en familie (uitgezonderd man en kinderen) niet geloofd. Ik die alles, maar dan ook echt alles altijd oppakte en tot een goed einde bracht zou nu helemaal niets meer kunnen, dat was onmogelijk. En toch was het waar. Dit was dan ook duidelijk een voorbeeld van stigmatisering.
Mijn eerste twee behandelingen liepen uit op niets, het ging alleen maar slechter met me, maar gelukkig kwam er die derde behandelaar.
Na heel veel "gesprekstijd" kreeg ik mijn leven wee rop de rit en ben ik mij gaan omscholen tot ervaringsdeskundige. GGz Centraal ( toen nog Symfora) heeft me de kans gegeven mezelf te ontwikkelen tot ervaringsdeskundige. Sinds 2008 ben ik in dienst bij GGz Centraal en heb ik herstel en herstelgericht werken op de kaart mogen zitten. De laatste jaren ben ik ook regelmatig betrokken bij projecten buiten GGz Centraal of in samenwerkingen met GGz Centraal en andere organisaties.
Met name de jaren 2004 tot en met 2006 waren heel zwaar en ook ik had niet verwacht hier weer uit te komen, er werd me immers iets heel anders voorgeschoteld, en zoals ze zelf zeiden, zij hadden er voor doorgeleerd, dus wisten wel wat er voor mij in het verschiet lag. Maar gelukkig, zij zaten er goed naast.
Het werd een optelsom van:
- een behandelaar die naar me luisterde en in me geloofde
- mijn doorzettingsvermogen/empowerment
- kansen die ik heb gekregen om me te ontplooien. bij elkaar opgeteld is wat ik nu ben, een ervaringsdeskundige die iedere dag met veel passie en plezier haar werk doet en die er wil zijn om enerzijds clienten te ondersteunen daar waar gewenst, nieuwe ervaringsdeskundige in opleiding ondersteund en afdelingen en teams ondersteund bij het herstelgericht werken. Een enorme uitdaging, maar zo leuk om te doen........