Sporten & Sporthulpmiddelen

Hieronder mijn stukje in Trouw.

Sporters met een lichamelijke beperking die een aanvraag doen om een sporthulpmiddel vergoed te krijgen, worden door zorgverzekeraars en gemeenten vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Om hen te helpen heeft het Fonds Gehandicaptensport nu een nieuw platform gelanceerd: Uniek Sporten Hulpmiddelen. Sporters met een handicap kunnen er advies krijgen over hun aanvraag, of financiële steun als dat nodig is. [....]

Lichaamsgebonden sporthulpmiddelen, zoals protheses, moeten wettelijk gezien door de zorgverzekeraar vergoed worden. Andere hulpmiddelen, zoals een sportrolstoel, vallen echter weer onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) die gemeenten uitvoeren. Niettemin worden aanvragen vaak zonder gegronde reden afgewezen. [...]

Eindelijk werd de handbike vergoed

Bewegen kan een heel groot verschil maken, merkte Danielle. Ze kreeg na een lang proces uiteindelijk een handbike vergoed door verschillende fondsen. “De aanvraag lag eerst bij de gemeente, maar van hen moest ik een bewijs kunnen overleggen dat ik lid was van een sportclub. Dat kon ik niet. En mijn fiets kostte zo’n 6500 euro, dat had ik nooit van mijn uitkering kunnen betalen.”

Danielle vindt het gek dat gemeenten zo weinig doen voor mensen zoals zij. “Doordat ik kan bewegen met mijn handbike heb ik veel minder klachten. Hierdoor gaan de dagelijkse dingen mij ook veel beter af.”

....Danielle is in ieder geval blij dat de aandacht voor sporters met een fysieke beperking lijkt te groeien. “Iedereen moet kunnen sporten. Of je nou in een rolstoel zit of niet.”

Amputatievoetballer Wesley van Ingen uit Oostzaan ondervond de willekeur en afwijzingen bij de aanvraag van sporthulpmiddelen. Beeld Jean-Pierre Jans

Afbeelding: Amputatievoetballer Wesley van Ingen uit Oostzaan ondervond de willekeur en afwijzingen bij de aanvraag van sporthulpmiddelen. Beeld Jean-Pierre Jans

Het hele verhaal lezen? https://www.trouw.nl/es-b3eee41f

Zelf ben ik woonachtig in de gemeente Oegstgeest, waar ik weinig te klagen heb op het gebied van de WMO.

De toegang is laagdrempelig en de communicatie met mijn consulent verloopt prima. Daarnaast is de afdeling dagelijks goed bereikbaar.

Ik ben in het bezit van een sportrolstoel en een (aankoppel) handbike (beiden via een PGB verkregen)

💪👍️

Wat een strijd Danielle. Ik heb rolstoelbasketbal geprobeerd, maar hierdoor kreeg ik nog meer pijnklachten. Mijn perfect sport heb ik nog niet gevonden. In een sport zoek ik ook contact met leeftijdgenoten uit de omgeving. Verder vind ik het jammer dat bij sommige aangepaste sporten mensen met een verstandelijke beperking en lichamelijke beperking bij elkaar in het team zitten. Mijn zoektocht naar een passende sport gaat door en ik geef het niet op.

Hoe hebben jullie jouw sport gevonden?