'Hoe realiseren we met elkaar een meer inclusieve samenleving?’

Ik denk dat een inclusieve samenleving begint bij onze jeugd. Als kinderen met en zonder beperking gezamenlijk opgroeien, naar school gaan, samen spelen, dan is een beperking minder 'eng' of 'raar'. Mensen raken er dan aangewend en ik denk dat ze dan voorbij een rolstoel, blinde geleidenstok of doventolk kunnen kijken.

Maar dan moeten ouders niet kinderen afstraffen als ze nieuwsgierig en open zijn. Wij 'mensen met een beperking' kunnen heus zelf aangeven wat we wel en niet fijn vinden. Mijn advies is: wees niet bang. Stap eens op een ander af en ga gewoon uit interesse voor elkaar het gesprek aan.

Herkenbaar Debra!

Ik denk daarbij ook dat we onszelf meer kunnen profileren. Laten weten dat we meer zijn dan onze (zichtbare of onzichtbare) kwetsbaarheid. We zijn ook vaders, moeders, dochters, zonen, buren, vrienden, enz. met talloze kwaliteiten.

Een mooi voorbeeld van profileren vind ik de cursus Fotovoice: in beeld met een korte tekst 2 voorstellingen maken: 1 van ervaren (zelf-)stigma en 1 van kwaliteiten. Dit geeft veel zelfinzicht. Ter afsluiting van de cursus organiseren we als groep een expositie (of meerdere) op openbare plekken.

Voor mij valt of staat een inclusieve samenleving bij een inclusieve werkomgeving. Veel te vaak val je met een zichtbare en ook onzichtbare aandoening buiten de boot. Veelal onwetendheid, maar ook angst voor het onbekende als oorzaak.Aan de ene kant is een emancipatieslag nodig van mensen met een aandoening, aan de andere kant is er voorlichting door Ervaringsdeskundigen nodig voor de werkgevers die inclusie nog 'eng' vinden.

Deel van die emancipatieslag is de kwestie: 'Wat vertel ik wel en wat vertel ik niet?' Ook op dit gebied is er zoveel stigma, wat ons belemmert in onze positie op de arbeidsmarkt en op de werkvloer. Ik wil me hier graag hard voor blijven maken.

Een inclusieve samenleving is pas inclusief als het woord inclusief niet meer nodig is.

Ik denk dat we hier moeten beginnen bij de jeugd. Een nieuwslezer van het jeugdjournaal met een beperking, acteurs of poppen met een beperking

Kunsthal KAdE is weer open! ‚Mirror Mirror‘ is eindelijk te zien, maar ook toen we gesloten waren heeft er iets bijzonders plaatsgevonden. De dansers van de Amersfoortse organisatie New Choreographic Design hebben een unieke dansfilm opgenomen tussen de kunstwerken.

Waar ik direct aan moet denken bij een inclusieve samenleving is dat we nogsteeds, vaak zelfs dagelijks, geconfronteerd worden met stigma en stigmatisering, maar ook zelf stigma is helaas nog niet weg te denken.

Zelf heb ik zeker tijdens mijn opnames, maar zeker ook daarna veel last gehad van het stigma wat er drukt op alles en iedereen die ook maar iets met de psychiatrie te maken heeft. Ik probeer altijd al snel duidelijk te maken, dat je als persoon NIET JE ZIEKTE BENT, maar dat je EEN ZIEKTE HEBT. En dat is heel wat anders, want ook al ben je in behandeling en misschien zelfs wel regelmatig opgenomen, je ook gewoon partner, ouder, kind, vriendin, buren of collega kunt zijn. Je kunt ondanks je beperkingen, groot of klein, vaak heel veel dingen gewoon (nog) wel. En soms zijn dat inderdaad andere zaken dan voordat je ziek werd, maar misschien is het wel ene mooie nieuwe uitdaging en kom je tot de ontdekking dat dit iets is wat misschien veel beter bij je past.

Stigmatisering gebeurd door bijna iedereen, door familie, vrienden, buren, hulpverleners, studiegenoten, collega's enz..

Doordat ik zelf erg tegen stigmatisering aanliep en nog steeds met enige regelmaat, heb ik in 2013/2014 besloten om voor mijn eindscriptie onderzoek te doen naar de mate van stigmatisering binnen de psychiatrie.

Ik heb interviews afgenomen, veel enquêtes laten invullen en veel informatie ingewonnen uit binnen en buitenland. En ondanks het feit dat er zoveel mensen zijn die op wat voor manier dan ook, zelf cliënt of een belangrijke dierbare of naaste die een psychische beperking heeft dus te maken hebben met de psychiatrie, drukt hier nog steeds een stigma op.

Dat is dan ook de reden geweest dat ik vanaf 2014 ieder jaar op 19 september een anti-stigmadag organiseer.

Deze dag organiseer ik voor (ex)clienten, hulpverleners, familie, vrienden. belangrijke andere naasten, buren, politie en lokale overheid.

Zelfs vorig jaar, ten tijde van de Coronacrisis, hebben we een digitale anti stigmadag georganiseerd.

En zolang er nog gestigmatiseerd wordt, zullen we deze dag blijven organiseren.

Psychisch ziek zijn/worden, het kan iedereen overkomen, van bankdirecteur tot putjesschepper, van boer tot minister president, het kan er zomaar ineens zijn. En zijn we dan ineens een ander persoon, en moeten we dan in een hokje geplaatst worden? Mijn antwoord hierop is NEE, je mag er nog steeds zijn, want ook jij bent gewoon UNIEK, met of zonder beperking.

Hier zijn interessante workshops rondom zelf stigma te volgen https://www.enikrecoverycollege.nl/trainingen/workshop-ga-voorbij-zelfstigma/?back=action%3Dtraining%26pagina%3D1%26query%3Dstigma%26type%3D%26maand%3D%26location%3D