De community mocht 10 vragen stellen aan Thijs, maar zoals jullie zien zijn het er maar 7! Hebben jullie nog meer vragen voor Thijs? Stel deze dan als reactie op dit bericht. Thijs zal zijn best doen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden!
“Mijn naam is Thijs van den End, ik ben 27 jaar en ik ben geboren en getogen in Woerden. Hier woon ik nog steeds. Als gevolg van een kwaadaardige tumor moest mijn linkerbeen op 12-jarige leeftijd geamputeerd worden tot een flink stuk boven de knie. Na een behoorlijk aantal chemokuren en mijn revalidatie begon mijn passie voor zwemmen. Iets wat ik tot vorig jaar april op het hoogste niveau deed. In totaal maakte ik 8 jaar deel uit van de nationale selectie. Van de Paralympische Spelen is het jammer genoeg nooit gekomen, wel deed ik mee aan drie EK’s (2009, 2011 en 2018) en één WK (2010). Sinds een half jaar ben ik begonnen aan een nieuw sportief avontuur: zitvolleybal. In de eerste plaats om het plezier in de sport terug te vinden. Daarnaast studeer ik Sportmarketing aan de Johan Cruyff Academy in Amsterdam, waar ik bijna klaar ben met mijn derde studiejaar.”
Foto: In beeld Thijs van den End
1. Voor veel mensen brengt sporten meer mogelijkheden. Geldt dit ook voor jou?
“Sport heeft mij zeker op meerdere vlakken iets gebracht. Het heeft mij fysiek een stuk sterker gemaakt, waar ik in het dagelijks leven veel profijt van heb. Het voortbewegen met een beenprothese gaat een stuk makkelijker en ik sta letterlijk steviger in mijn schoenen. Mentaal gezien heeft het bijgedragen aan de acceptatie van mijn beperking en heeft het mij doen inzien dat ik tot veel meer in staat ben dan ik van tevoren dacht. Topprestaties zelfs!”
2. Wat is het grootste verschil tussen valide en invalide sport? Is er eigenlijk wel een verschil?
“Als ik kijk naar de breedtesport dan zit hier helemaal geen verschil in. Iedereen met of zonder beperking daagt zichzelf sportief uit op een manier die goed bij je past. Het grootste verschil is dat mensen met een beperking ook buiten de sport te maken hebben met bepaalde uitdagingen. Het aanpassingsvermogen dat hierbij komt kijken kan juist een enorm voordeel zijn binnen de sport! In de topsport zit er nog wel een groot verschil tussen valide en invalide sport en dan vooral in de professionaliteit die er nog niet bij elke parasport is. Al heeft er de afgelopen 10 jaar gelukkig een grote ontwikkeling plaatsgevonden in positieve zin.”
3. Wat doe je graag buiten het sporten om, in het dagelijks leven?
“Toen ik nog 28 uur per week trainde had ik niet veel energie en tijd meer over om nog iets te ondernemen buiten het sporten. Het bleef vaak bij Netflixen of een bezoek aan de bioscoop. Nu ik veel meer tijd heb ga ik naast het studeren graag uiteten met een goed glas rode wijn erbij, maak ik een wandeling in het bos of op het strand en doe ik met vrienden ‘ouderwetse’ gezelschapsspelletjes. Ook kan ik genieten van een ontspannend dagje sauna.”
4. Had je een ‘ritueel’ wat je uitvoerde voordat je aan een wedstrijd begon?
“Het was niet echt een ritueel, maar meestal zocht ik vlak voor de wedstrijd een rustige plek op en keerde ik me helemaal in mezelf. Dit door te letten op mijn ademhaling en alvast de race te visualiseren. Wanneer ik dan naar het startblok liep pepte ik mezelf op door kort en krachtig uit te ademen en sprong ik nog een paar keer explosief de lucht in.”
5. Heb je prijzen gewonnen? Op welke ben je het meest trots?
“Gedurende mijn zwemcarrière heb ik meerdere prijzen gewonnen. Een groot deel van de medailles heb ik omgehangen gekregen op Nederlandse kampioenschappen en daar heb ik 8 keer op de hoogste trede mogen staan. Ook heb ik internationaal succes gehad. Het meest trots ben ik op mijn zilveren EK medaille die ik in 2018 won op de 100m rugslag. Daar vielen alle spreekwoordelijke puzzelstukjes op hun plek. Dit voelde echt als een bekroning op mijn harde werken en een bevestiging dat het maken van een comeback de juiste keuze was geweest. Een moment dat ik nooit zal vergeten!”
6. Hoelang zie jij jezelf nog sporten?
“Eerlijk gezegd denk ik dat sport altijd op een bepaalde manier deel uit blijft maken van mijn leven. Of dat nou zwemmen, zitvolleybal of gewoon wekelijks naar de sportschool gaan is weet ik nog niet. Er zal altijd wel een sportieve activiteit zijn die afhankelijk van mijn leeftijd op dat moment bij mij past.”
7. Welke tip zou jij de lezers mee willen geven?
“Als je een beperking hebt weet je als geen ander dat je moet kijken naar de kansen en positieve dingen in het leven. Laat je niet tegenhouden door je beperking of door de meningen van anderen en waag af en toe de sprong in het diepe. Als je dan een keer onderuitgaat is dat niet erg, dat hoort bij het leven en daar word je uiteindelijk alleen maar sterker van.”
"Mochten jullie nog meer willen weten over mij, stel je vragen dan in de comments of volg mij op Instagram, Facebook of Twitter: @thijsvdend."