De community mocht 10 vragen stellen aan Jessica van het platform ‘Chronisch & Happy’, veel leesplezier!
“Hallo allemaal, mijn naam is Jessica, ik ben 48 jaar en bijna 25 jaar woonachtig in het mooie Drentse dorp Dalen. Ik heb twee dochters van 20 en 16 jaar en twee katers van 8 en net een jaar. Ik ben een onwijs fan van autoracen en dan met name de F1, ik hou van wandelen, lezen, koken en bakken, speel graag Rummicub en ben dol op de puzzels van Jan van Haasteren.”
1. Wat houdt het platform ‘Chronisch & Happy’ in?
“Het platform Chronisch & Happy geeft chronisch zieken een stem. Die stem is hard nodig omdat de buitenwereld vaak een vertekend beeld heeft. Door ons zo open mogelijk op te stellen, proberen we begrip te kweken. De hashtag #openheidleidttotbegrip is hierin leidend. Want het werkt twee kanten op, chronisch ziek zijn. Zolang wij de “schijn” ophouden, is het lastig begrip te krijgen. Dit is niet eenvoudig maar heel langzaam maar zeker is er een beweging gaande, iets waar ik enorm trots op ben.”
2. Hoe ben je op het idee gekomen te starten met ‘Chronisch & Happy’?
“Ik miste zelf een stem… Ik wilde dolgraag naar buiten uitdragen wat er komt kijken bij het gegeven chronisch ziek zijn. Het is niet alleen de diagnose, het zijn niet alleen de diagnoses. Het is zoveel meer. Het is een stuk vermoeidheid, een stuk rouwverwerking, een stuk acceptatie, een stuk loslaten, een stuk verstoppen, vaak veel verdriet en/of frustratie maar ook het je steeds maar weer “moeten” verantwoorden naar de buitenwereld. Mijn leven bestond voornamelijk uit een club gezonde mensen, ik liep steeds weer tegen een muur aan en kon eigenlijk nergens mijn ei kwijt, behalve dan bij twee vrienden van me die ook chronisch ziek zijn. Ik besloot daarop te starten met mijn eigen website om op die manier mensen een stem te geven. Met succes.”
3. Hoe ben je bij de mensen gekomen die nu schrijvers op het platform zijn?
“Ik heb heel veel mensen zelf benaderd via Instagram maar door het plaatsen van een oproep, die veelvuldig gedeeld werd, werd ik zelf ook benaderd. Inmiddels bestaat de club uit een team met dertien mensen waarvan negen vaste schrijvers.”
4. Wie was je allereerste blogger op ‘Chronisch & Happy’?
“Mijn eerste columniste is Naomi, die heb ik begin augustus vorig jaar benaderd. Bijna een jaar geleden alweer.”
5. Wat doe je graag naast ‘Chronisch & Happy’?
“Zoals ik eerder al zei, ben ik onwijs fan van autoracen en dan met name de F1, ik hou van wandelen, lezen, koken en bakken, speel graag Rummicub en ben dol op de puzzels van Jan van Haasteren.”
6. Hoe is vakantie voor mensen met een beperking / kwetsbaarheid?
“Op vakantie gaan als chronisch zieke kent vaak veel voorbereiding. Een goede voorbereiding is het halve werk, zo heb ik twee jaar geleden een vakantie voor mij en mijn dochters geboekt naar Mallorca, onze eerste sinds lange tijd én met de rolstoel. Omdat ik geen idee had hoeveel dagen ik moest gaan herstellen en ik mijn dochters niet wilde “opzadelen” met het verplicht bij mij moeten blijven, heb ik gekozen voor een all-inclusive. Zo konden de meiden hun gang gaan zonder zich (al te veel) zorgen te hoeven maken om hun moeder.”
7. Hoe ‘ziek’ moet je zijn om je te mogen aansluiten bij het platform?
“Iedere chronisch zieke is van harte welkom.”
8. Heb je een favoriet verhaal/blog/thema?
“Oei… Een paradepaardje. Los van het feit dat ik iedereen binnen het team een warm hart toe draag en ik dol ben op alles wat ze open en eerlijk opschrijven, ben ik enorm trots op de rubriek “Positieve Gastschrijvers” waar inmiddels meer dan 60 verhalen staan. Er hangt geen leeftijd aan vast, er bestaat geen lengte in de tekst: iedere chronisch zieke mag zijn of haar verhaal hier delen, met een bijbehorende foto. Ieder verhaal is uniek, altijd. Ook mensen met dezelfde diagnose kennen een ander verloop van de ziekte. Daarom ook start binnenkort de rubriek “Identiek & Anders”. De ene Crohn is de andere niet en dat geldt voor heel veel ziektes.”
9. Hoe zie jij de toekomst van ‘Chronisch & Happy’?
“Ik hoop dat Chronisch & Happy landelijke bekendheid mag gaan genieten, dat we bij Beau, Jinek, Humberto of zoiets mogen aanschuiven om uit te leggen dat we eigenlijk gestraft worden voor het chronisch ziek zijn. We worden namelijk overal op gekort, betalen ons scheel aan de zorg en moeten ons daarnaast te vaak verantwoorden. Ik hoop met heel mijn hart dat mede dankzij Chronisch & Happy chronisch zieken serieuzer genomen worden, dat hun stem niet alleen bij ons maar overal telt. Dat het onbegrip en de vooroordelen die nog steeds heel vaak leiden tot een strijd, eerder uitzondering zijn dan regel.”
10. Welke tip zou jij de lezers mee willen geven?
“Mijn tip? Ik heb er twee, als dat mag. Openheid leidt tot begrip en don’t judge a book by it’s cover.”
Mochten jullie nog meer willen weten over Jessica of het platform Chronisch & Happy, neem dan een kijkje op haar platform Chronisch & Happy.