DIY CHALLENGE NL - Informatie // VERLENGD!

Beste community leden,

Het is zover, de DIY Challenge NL! We kunnen niet wachten om jullie oplossingen te zien. Lees de handleiding hieronder goed door voordat je een foto of video plaatst. 

Do It Yourself oplossing

Een oplossing zal voor verschillende mensen een andere betekenis hebben. In deze challenge draait het om oplossingen waarmee mensen met een beperking hun dagelijks leven makkelijker kunnen maken. Deze ‘Do It Yourself oplossing’ kan een (zelfgemaakt) hulpmiddel zijn, een unieke manier om een handeling uit te voeren of een tip waarmee je het dagelijks leven wat aangenamer kunt maken en meer onafhankelijkheid mee gecreëerd kan worden. Kortom, de oplossing zal iets zijn waarmee je de uitdagingen in je dagelijks leven zal kunnen verslaan!

Oplossingen kunnen in de vorm van foto’s of video’s worden ingestuurd door mensen met een beperking en hun naasten.

• Oplossingen kunnen worden ingestuurd via het platform van EnableMe of Facebook
  • LET OP: voor inzendingen via Facebook is het belangrijk dat @EnableMeNL in het bericht wordt getagd. Dan zorgen wij ervoor dat de oplossing op het platform van EnableMe terechtkomt. Als je liever je eigen gebruikersnaam boven je oplossing wilt hebben, dan kun je deze het beste direct op het platform van EnableMe plaatsen.

We staan (uiteraard) open voor DIY oplossingen van mensen met alle type beperkingen, inclusief lichamelijke, sensorische, verstandelijke en psychische beperkingen. Ook (ouders van) kinderen met een beperking mogen een inzending doen.

Met deze challenge willen we jullie de kans geven om deze oplossingen te delen, waardoor anderen kunnen worden geholpen en geïnspireerd! 

Win een prijs!

De prijs bedraagt een dinercheque ter waarde van €150! Als je kans wil maken op de prijs, dan kun je jouw oplossing insturen van 6 mei t/m 30 juni 2021. 

De ingestuurde oplossingen zullen worden beoordeeld door een jury. Deze jury zal een top 10 samenstellen. Op deze top 10 zal gestemd kunnen worden, waardoor de ultieme winnaar zal worden bepaald door de community zelf! 

Van 1 t/m 10 juli 2021 kunnen community leden hun stem uitbrengen op deze top 10.

• Op deze top 10 zal kunnen worden gestemd door een 'vind ik leuk' ('like') te geven aan de oplossing. Iedereen mag een 'vind ik leuk' uitdelen! De oplossing met de meeste stemmen (‘likes’) zal worden uitgeroepen als winnaar!
  • LET OP: Als je een 'vind ik leuk' wilt uitdelen op het platform van EnableMe, dan zal je hiervoor een account nodig hebben. Op Facebook kan iedereen met een FB-account een 'vind ik leuk' uitdelen.

Na 30 juni 2021 is het uiteraard mogelijk om je oplossingen nog steeds te blijven delen met de community, maar je maakt dan geen kans meer op de prijs.

Het creëren van de foto of video

Houd rekening met het volgende bij het maken van je foto:

• Maak de foto in ‘landscape mode’ (houd hiervoor je mobiel horizontaal)
  • Zorg dat de oplossing duidelijk zichtbaar is
  • Vermeld in je bericht waar de oplossing over gaat

Houd rekening met het volgende bij het maken van je video:

• Maak de video in ‘landscape mode’ (houd hiervoor je mobiel horizontaal)
  • Zorg dat de oplossing duidelijk zichtbaar is
  • De video mag niet langer duren dan 120 sec ( = 2 minuten)
  • Vermeld in de video waar de oplossing over gaat (vul dit aan met een korte omschrijving in je bericht)

Bewerken van de foto of video

Het kan zijn dat je de foto wat bij wilt knippen of de video wat wilt inkorten. De meeste mobiele telefoons zijn geschikt om een foto of video direct te kunnen bewerken zonder extern programma. Je kunt de foto of video ook bewerken via een extern programma of app. Mocht dit niet lukken dan kun je het bestand ook mailen naar [email protected].

• Let op: als je besluit het bestand te mailen naar EnableMe, plaats dan wel nog zelf een bericht met uitleg over jouw oplossing op de Nederlandse pagina van EnableMe! In dat bericht kunnen wij het bestand dan plaatsen, zodat iedereen jouw oplossing kan zien!

Heb je meerdere oplossingen? Gebruik dan per oplossing 1 foto of video en plaats per bericht 1 oplossing. 

Het uploaden van een foto op het platform van EnableMe

1. Maak een account aan op de pagina van EnableMe (rechtsbovenaan ‘Register’)
  2. Ga naar de Nederlandse pagina ‘Local communities’ -> ‘Netherlands Community Exchange’ (of klik hier)
  3. Klik op de pagina ‘De oplossingen - DIY Challenge NL’
  4. Plaats je bericht als comment ( = reactie) op dit bericht en upload je foto in dit bericht
  5. Vermeld in je bericht waar je oplossing over gaat
  6. Klik op ‘Post Comment’ om je bericht en foto te plaatsen

Het uploaden van een video op het platform van EnableMe

1. Maak een account aan op de pagina van EnableMe (rechtsbovenaan ‘Register’)
  2. Ga naar de Nederlandse pagina ‘Local communities’ -> ‘Netherlands Community Exchange’ (of klik hier)
  3. Klik op het bericht ‘De oplossingen - DIY Challenge NL’
  4. Plaats je bericht als comment ( = reactie) op dit bericht en upload je video in dit bericht
  5. Vermeld in je bericht waar je oplossing over gaat
  6. Klik op ‘Post Comment’ om je bericht en video te plaatsen

Om de video’s voor iedereen toegankelijk te maken willen we jullie vragen om een zo goed mogelijke beschrijving over je oplossing, dus wat je verteld in de video, toe te voegen aan je bericht. 

Voorwaarden EnableMe

De ‘Do It Yourself Challenge’ is bedoeld om elkaar te helpen en inspireren. Wanneer een foto of video niet voldoet aan de voorwaarden van EnableMe en niet bijdraagt aan een veilige en vriendelijke omgeving, zal de foto of video worden verwijderd. In dit geval maakt jouw oplossing dus ook geen kans meer om de DIY Challenge NL te winnen.

Vragen? Mail naar [email protected] of stel ze via een chatbericht (DM) aan Anna_EnableMe op het platform van EnableMe.

Veel plezier!

Team EnableMe

Comments

• Hoi, leuk initiatief, ik zal de rempel direct laag plaatsen door wat eenvoudige oplossingen te plaatsen die ik zelf gebruik.

hopelijk kan ik later nog de foto toevoegen

ik heb een aanrecht wat iets uitsteekt zodat ik me kan vasthouden een rand eronder moest aanvragen bij de wmo, ik ben de eerste bewoner van de huurwoning dus mocht ik bepalen hoe de keuken eruit zou zien. Met een maximaal uitstekende rand van 5cm heb ik genoeg houvast.

Daarnaast kan ik mijn snijplank met een lijmklem vastetten zodat die absoluut vast zit, ik vind het vervelend als er beweging zit dan beweegt de spijkerplank mee als ik iets doorzaag.

Om het dan in de pan te krijgen heb ik een bakje in de la eronder daar veeg veeg ik het dan in en hoef de plank alleen los te maken om af te wassen.

Omdat ik geen 2e hand heb om t vast te houden en spijkers niet zo goed werken heb ik een extra bol mes waarmee ik vooral stevig kan duwen. Normale messen zijn gemaakt om meer horizontaal te bewegen

• PS. mijn beste toevallige oplossing is de handgreep op mijn toilet, omdat er te weinig ruyimte was om m naast de wc te plaatsen zit die op de muur ertegenover waardoor je je omhoog kan trekken en naar beneden kan laten zakken, dat kost minder kracht en heb ik meer controle dan een handgreep er naast

• nog iets in de keuken, omdat ik de pan niet kan vasthouden heb ik een rand eromheen die eigenlijk is gemaakt om te voorkomen dat kinderen hun vingers branden zo kan ik de pan in de hoek klemmen, nu heb ik onlangs een extra truukje geleerd wat het makkelijker maakt om in de pan te roeren, ik gebruik eetstokjes ipv een spatel. door het kleinere oppervlak schuift de pan minder

• edited 19. May 2021

Beste @Pieter ,

Wat een mooie oplossingen heb je hierboven gedeeld. Leuk dat je meedoet met deze challenge! 🤩

Graag wil ik je vragen om deze oplossingen te plaatsen op de pagina van 'De oplossingen - DIY challenge NL'. Zo blijven alle oplossingen op 1 pagina en kan de pagina waar we nu op zitten, gebruikt worden voor eventuele vragen/opmerkingen over de DIY Challenge. 😊

Heel erg bedankt!

Sign In or Register to comment.