DIY CHALLENGE NL - plaats hier je oplossing!

Wat leuk dat je meedoet aan de DIY Challenge NL! Plaats hieronder jouw DIY oplossing!

Lees eerst de handleiding goed door voordat je een foto of video plaatst. 

Als je kans wil maken op de prijs, stuur dan jouw oplossing in op uiterlijk 30 juni 2021!

Oplossingen kunnen worden ingestuurd via het platform van EnableMe of Facebook. Oplossingen die zijn ingestuurd via Facebook zullen ook op het platform van EnableMe worden geplaatst.

Het uploaden van een foto:

1. Maak een account aan op de pagina van EnableMe (rechtsbovenaan ‘Register’)
  2. Plaats je bericht als comment op dit bericht en upload je foto in dit bericht
  3. Vermeld in je bericht waar de oplossing over gaat
  4. Klik op ‘Post Comment’ om je bericht en foto te plaatsen

Het uploaden van een video:

1. Maak een account aan op de pagina van EnableMe (rechtsbovenaan ‘Register’)
  2. Plaats je bericht als comment op dit bericht en upload je video in dit bericht
  3. Vermeld in je bericht waar de oplossing over gaat
  4. Klik op ‘Post Comment’ om je bericht en video te plaatsen

Veel plezier!

Team EnableMe

Comments

• Klinkt misschien dom maar gebruik recent Google Agenda(elke online agenda zal voldoen) om mijn huishoudelijke taken te doen want anders blijven ze toch maar liggen en ben ik na een aantal dagen al vergeten wat ik gedaan heb.

• Ik heb verwarmingsbuisisolatie in stukken geknipt, zodat het om mijn messen en vork enz. heen past. Zo is het handvat wat dikker en kan je met een verminderde handfunctie soms net wat meer grip hebben op je mes. Bij mij heeft het voor een stuk minder op de grond vallend bestek gezorgd.😀

• Hierbij een 'eigenregie-bij-crisis' DIY-DIT oplossing die ik graag 'open source' deel. Je kunt dit ook via een officiële weg krijgen maar dan moet je contact zoeken met een instantie via www.crisiskaart.nl

p.s. Het is wel handig om het document te delen of mensen te betrekken bij het invullen anders heeft het plan natuurlijk weinig zin.

p.p.s. Ook had ik lol in het maken van medicijn zakjes voor onderweg van bakpapier die niet lijken op ouderwetse medicijn doosjes, ze zijn licht en heel makkelijk mee te nemen; https://www.youtube.com/watch?v=TaILPa-NRdc en hier nog een handig medicijn lijstje om te printen en mee te nemen in je portemonnee

• Kunstbeen uit en trek in koffie? Dit schort heb ik speciaal gemaakt voor het vervoeren van hete drank en een boek op twee elleboog krukken. Ideaal in combinatie met een dubbelwandige drinkmok met dekseltje.

• Ik heb (nog) geen foto of video want mijn vader wil niet gefilmd worden....

Maar járen geleden vertelde hij mij dat hij makkelijk zijn aardappels schilt met 1 hand: hij heeft een plankje waar hij een spijker doorheen heeft geslagen. En op die spijker zet hij dan de aardappel om 'm te schillen 😀

• Op vakantie, op visite, onderweg bij een lange autorit of in de bioscoop... soms wil ik wel mijn prothese even uit doen maar niet meteen in het openbaar in mijn onderbroek zitten. Daarvoor heb ik deze twee broeken met extra lange rits gemaakt. Rechts op de foto een regenbroek waarbij de hele zijkant open kan (merk Regatta Xert). Die is standaard zo te koop. Dat stapt met een kunstbeen veel gemakkelijker in.

• Toen mijn dochter kampte met psychische problemen, hadden we afgesproken om een paar keer per dag te checken hoe het ging en of ze nog iets nodig had. We hadden daar een eenvoudig stoplicht voor gemaakt. Dit hielp haar en mij om op een makkelijke, luchtige manier regelmatig de check-in te hebben en - als het nodig was - even bij te springen met wat extra ondersteuning of een praatje.

• Zie ook de tool voor 'eigen regie bij crisis' die Dora hierboven heeft geplaatst. Dit is het signaleringsplan waar ik het over heb in mijn video.

• Ter inspiratie hieronder nog een DIY-oplossing, deze doet niet mee met de wedstrijd.

Erg frustrerend als je aan het verliezen bent tijdens een potje 'pesten' of 'Uno' en je die grote hoeveelheid kaarten niet kunt vasthouden.... In de spleten van deze plank kun je de spelkaarten plaatsen.

Dit heeft mij (als kind) behoorlijk wat frustraties gescheeld!

• Nagels knippen met 1 hand

“Mijn man knipte eerder mijn nagels. Dan liep ik vervolgens rond met van die vierkante nagels aan mijn handen. Ik wilde het dus heel graag weer zelf kunnen doen!” 

Benodigdheden:

• Minibankschroef met zuignap
    • Nagelknipper met een gat in het hefboomgedeelte (zie foto's links) 
    • Touwtje
    • Metalen ketting  
    • Zelfgemaakte beugel (voor je voet) aan metalen ketting (zie foto links)

Werkwijze:

• Plaats de bankschroef(foto links, rechtsboven) op een gladde ondergrond.
    • Verbind het touwtje aan de ene kant aan het hefboomgedeelte van de nagelknipper en aan de andere kant aan de metalen ketting.
    • Doe de nagelknipper (foto links, onder) zo in de bankschroef dat deze uitsteekt met de knipkant. Zorg dat het touwtje achter de knipper langs loopt en laat de ketting met de beugel (foto bovenaan) onder de tafel hangen.
    • Plaats je nagel bij de knipper en duw met je voet op de beugel.
    • Draai je vinger telkens zo, dat je het volgende stukje nagel kunt knippen. 

• “Thuis uit de revalidatie wilde ik een bordje kopen, zodat ik mijn eigen brood kon smeren en snijden. Ik vond het waanzinnig dat ik daarvoor een plank moest kopen van €40 of meer. Daarom ben ik met mijn man op zoek gegaan naar een manier om zelf zo’n plank te maken voor weinig geld.”

Benodigdheden

• Gewone snijplank (zie afbeelding hierboven)
    • 8 of meer legplankdragers (zie afbeelding onder)
    • Boor
    • Lijm (bv. bisonkit)

Werkwijze

Meet op welke maat boor overeenkomt met de breedte van de legplankdragers. Boor net zoveel gaatjes in de snijplank als je legplankdragers hebt. Doe wat lijm op de legplankdragers, steek ze in de gaatjes en laat ze drogen. De plank kan met het gebruik van de juiste lijm ook in de vaatwasser.

Sign In or Register to comment.