Beste community leden,
Hartstikke bedankt voor al jullie mooie inzendingen! We hebben mooie, handige en ingenieuze oplossingen voorbij zien komen!
Het is nu dan eindelijk zover, de winnaar is bekend!!!
Jeroen Mars met zijn 3 tips over hoe hij omgaat met zijn hersenletsel:
TIP 1: Neem de tijd.
TIP 2: Sla over, vereenvoudig of vraag hulp van anderen.
TIP 3: Plan je rust, beweging en activiteit.
Gefeliciteerd Jeroen!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uiteraard is het nog steeds mogelijk om tips, tricks en andere oplossingen te delen met de community, hieronder de informatie over hoe je dat kunt doen.
Wat is een Do It Yourself oplossing?
Een oplossing zal voor verschillende mensen een andere betekenis hebben. In deze challenge draait het om oplossingen waarmee mensen met een beperking hun dagelijks leven makkelijker kunnen maken. Deze ‘Do It Yourself oplossing’ kan een (zelfgemaakt) hulpmiddel zijn, een unieke manier om een handeling uit te voeren of een tip waarmee je het dagelijks leven wat aangenamer kunt maken en meer onafhankelijkheid mee gecreëerd kan worden. Kortom, de oplossing zal iets zijn waarmee je de uitdagingen in je dagelijks leven zal kunnen verslaan!
Oplossingen kunnen in de vorm van foto’s of video’s worden ingestuurd
Het creëren van de foto of video:
Houd rekening met het volgende bij het maken van je foto:
- Maak de foto in ‘landscape mode’ (houd hiervoor je mobiel horizontaal)
- Zorg dat de oplossing duidelijk zichtbaar is
- Vermeld in je bericht waar de oplossing over gaat
Houd rekening met het volgende bij het maken van je video:
- Maak de video in ‘landscape mode’ (houd hiervoor je mobiel horizontaal)
- Zorg dat de oplossing duidelijk zichtbaar is
- Vermeld in de video waar de oplossing over gaat (vul dit aan met een korte omschrijving in je bericht)
Heb je meerdere oplossingen? Gebruik dan per oplossing 1 foto of video en plaats per bericht 1 oplossing.
Het uploaden van een foto of video op het platform van EnableMe:
- Maak een account aan op de pagina van EnableMe (rechtsbovenaan ‘Register’)
- Ga naar de Nederlandse pagina ‘Local communities’ -> ‘Netherlands Community Exchange’ (of klik hier)
- Klik op de pagina ‘DIY Challenge NL’
- Plaats je bericht als comment ( = reactie) op dit bericht en upload je foto/video in dit bericht
- Vermeld in je bericht waar je oplossing over gaat
- Klik op ‘Post Comment’ om je bericht en foto/video te plaatsen
Veel plezier!
Team EnableMe
Comments
Klinkt misschien dom maar gebruik recent Google Agenda(elke online agenda zal voldoen) om mijn huishoudelijke taken te doen want anders blijven ze toch maar liggen en ben ik na een aantal dagen al vergeten wat ik gedaan heb.
Ik heb verwarmingsbuisisolatie in stukken geknipt, zodat het om mijn messen en vork enz. heen past. Zo is het handvat wat dikker en kan je met een verminderde handfunctie soms net wat meer grip hebben op je mes. Bij mij heeft het voor een stuk minder op de grond vallend bestek gezorgd.😀
Hierbij een 'eigenregie-bij-crisis' DIY-DIT oplossing die ik graag 'open source' deel. Je kunt dit ook via een officiële weg krijgen maar dan moet je contact zoeken met een instantie via www.crisiskaart.nl
p.s. Het is wel handig om het document te delen of mensen te betrekken bij het invullen anders heeft het plan natuurlijk weinig zin.
p.p.s. Ook had ik lol in het maken van medicijn zakjes voor onderweg van bakpapier die niet lijken op ouderwetse medicijn doosjes, ze zijn licht en heel makkelijk mee te nemen; https://www.youtube.com/watch?v=TaILPa-NRdc en hier nog een handig medicijn lijstje om te printen en mee te nemen in je portemonnee
Kunstbeen uit en trek in koffie? Dit schort heb ik speciaal gemaakt voor het vervoeren van hete drank en een boek op twee elleboog krukken. Ideaal in combinatie met een dubbelwandige drinkmok met dekseltje.
Ik heb (nog) geen foto of video want mijn vader wil niet gefilmd worden....
Maar járen geleden vertelde hij mij dat hij makkelijk zijn aardappels schilt met 1 hand: hij heeft een plankje waar hij een spijker doorheen heeft geslagen. En op die spijker zet hij dan de aardappel om 'm te schillen 😀
Op vakantie, op visite, onderweg bij een lange autorit of in de bioscoop... soms wil ik wel mijn prothese even uit doen maar niet meteen in het openbaar in mijn onderbroek zitten. Daarvoor heb ik deze twee broeken met extra lange rits gemaakt. Rechts op de foto een regenbroek waarbij de hele zijkant open kan (merk Regatta Xert). Die is standaard zo te koop. Dat stapt met een kunstbeen veel gemakkelijker in.
Toen mijn dochter kampte met psychische problemen, hadden we afgesproken om een paar keer per dag te checken hoe het ging en of ze nog iets nodig had. We hadden daar een eenvoudig stoplicht voor gemaakt. Dit hielp haar en mij om op een makkelijke, luchtige manier regelmatig de check-in te hebben en - als het nodig was - even bij te springen met wat extra ondersteuning of een praatje.
Zie ook de tool voor 'eigen regie bij crisis' die Dora hierboven heeft geplaatst. Dit is het signaleringsplan waar ik het over heb in mijn video.
Ter inspiratie hieronder nog een DIY-oplossing, deze doet niet mee met de wedstrijd.
Erg frustrerend als je aan het verliezen bent tijdens een potje 'pesten' of 'Uno' en je die grote hoeveelheid kaarten niet kunt vasthouden.... In de spleten van deze plank kun je de spelkaarten plaatsen.
Dit heeft mij (als kind) behoorlijk wat frustraties gescheeld!
Nagels knippen met 1 hand
“Mijn man knipte eerder mijn nagels. Dan liep ik vervolgens rond met van die vierkante nagels aan mijn handen. Ik wilde het dus heel graag weer zelf kunnen doen!”
Benodigdheden:
Werkwijze:
“Thuis uit de revalidatie wilde ik een bordje kopen, zodat ik mijn eigen brood kon smeren en snijden. Ik vond het waanzinnig dat ik daarvoor een plank moest kopen van €40 of meer. Daarom ben ik met mijn man op zoek gegaan naar een manier om zelf zo’n plank te maken voor weinig geld.”
Benodigdheden
Werkwijze
Meet op welke maat boor overeenkomt met de breedte van de legplankdragers. Boor net zoveel gaatjes in de snijplank als je legplankdragers hebt. Doe wat lijm op de legplankdragers, steek ze in de gaatjes en laat ze drogen. De plank kan met het gebruik van de juiste lijm ook in de vaatwasser.
Toen mijn rolstoel gebonden vrouw zwanger was heb ik van een oud ziekenhuisbed een in hoogte verstelbaar bedje en commode met schuifdeurtje gemaakt. Als hij omhoog staat kan ze vanuit haar rolstoel de kleine op bed leggen en verzorgen. In de lage stand kan hij er zelf in en uitklimmen.
Hier zijn nog een aantal leuke DIY oplossingen van een andere website (in de Engelstalige community):
https://community.enableme.org/en/discussion/54846/from-other-diy-platforms#latest
Nog een DIY-oplossing van Jeroen met daarin 3 tips om aan te geven hoe hij omgaat met zijn hersenletsel. Zijn gehele filmpje over deze DIY heeft hij gedeeld via Facebook! Zeker de moeite waard om te bekijken, bedankt voor het delen van deze DIY Jeroen!
Tip 1: Neem de tijd
"Als je kijkt naar wat mensen zien / niet zien, is het belangrijk om de tijd goed in te plannen. Vroeg beginnen geeft mij de tijd en alle rust om goed om te gaan met de beperkingen die ik heb opgelopen."
Tip 2: Sla over, vereenvoudig of vraag hulp van anderen
"Op een dag kun je gewoon veel minder aan en langzamerhand lopen mijn hersenen vol. Om dan toch het meeste uit je dag te halen, is om zo veel mogelijk ezelsbruggetjes te maken (het vereenvoudigen), dingen over te slaan en zoveel mogelijk hulp vragen aan anderen (hoe moeilijk dit soms ook is)."
Tip 3: Plan je rust, beweging en activiteit
"Plan alles. Plan je rust, beweging en dan pas je activiteit. Als je jouw hersenen de rust geeft, zodat ze goed zijn uitgerust, en daarna start met de beweging (bijvoorbeeld sporten), dan zijn mijn hersenen ook in topconditie. Daarna kan ik de activiteit gaan doen die ik wilde doen. Dit kun je herhalen bij elke nieuwe activiteit."
En nog meer oplossingen gedeeld door @Pieter , (zijn originele posts zijn hier te vinden). Bedankt Pieter!
Een aangepast aanrecht
"Ik heb een aanrecht wat iets uitsteekt zodat ik me kan vasthouden. De rand die onder het aanrecht moest, moest ik aanvragen bij de WMO. (Ik ben de eerste bewoner van de huurwoning dus mocht ik bepalen hoe de keuken eruit zou zien.) Met een maximaal uitstekende rand van 5cm heb ik genoeg houvast."
Hulpmiddelen en trucjes voor in de keuken
"Daarnaast kan ik mijn snijplank met een lijmklem vastzetten zodat deze absoluut vastzit (ik vind het vervelend als er beweging zit). Op deze manier beweegt de snijplank niet mee als ik iets doorsnijd. Omdat ik geen 2e hand heb om het eten vast te houden en iets met spijkers vastzetten niet goed werkt, heb ik een extra bol mes waarmee ik vooral stevig kan duwen. (Normale messen zijn gemaakt om meer horizontaal te bewegen.) Om het eten dan in de pan te krijgen heb ik een bakje in de la eronder daar veeg veeg ik het dan in en hoef de plank alleen los te maken om af te wassen."
"Nog iets voor in de keuken: omdat ik de pan niet kan vasthouden heb ik een rand eromheen die eigenlijk is gemaakt om te voorkomen dat kinderen hun vingers branden zo kan ik de pan in de hoek klemmen, nu heb ik onlangs een extra trucje geleerd wat het makkelijker maakt om in de pan te roeren, ik gebruik eetstokjes ipv een spatel. door het kleinere oppervlak schuift de pan minder."
Handgreep toilet
"Mijn beste toevallige oplossing is de handgreep op mijn toilet, omdat er te weinig ruimte was om m naast de wc te plaatsen zit die op de muur ertegenover waardoor je je omhoog kan trekken en naar beneden kan laten zakken, dat kost minder kracht en heb ik meer controle dan een handgreep er naast."