Join the community

Register now

Welke beperking zit jou het meeste in de weg?

Met mijn levensgeschiedenis, ziektebeeld (copd) en mensen om mij heen met fysieke beperkingen, heb ik aardig leren denken in mogelijkheden en genieten van het leven.

Toen ik aerobicsdocente werd, viel het mij echter op dat veel zgn. 'gezonde mensen' eigenlijk een veel grotere beperking hebben, namelijk: 'in beperkingen denken'. Hoe vaak ik voor de les niet te horen kreeg: 'ik doe misschien niet álles mee, want ik heb gisteren mijn teen gestoten/last van mijn knie, rug of oorlel'....

Ik merkte dat ik dáár toch erg kriegelig van werd, er niet mee om kan gaan. Want hoezó niet alles meedoen?

Je kunt toch gewoon meedoen? Misschien dat je iets anders doet. Maar je doet toch gewoon mee, en kijkt naar wat wél kan? Of hoe het wel kan? Ik heb dus eigenlijk het meest last van de beperkte denkwijze van anderen, haha!

Jaren later ben ik al mijn lessen gaan geven aan iedereen. Inclusieve lessen yoga, pilates, conditietraining, noem maar op. Intussen heb ik zelfs een online yoga programma gemaakt mét en voor blinden en slechtzienden. Maar mensen zonder visuele beperking mogen ook heus wel meedoen ;-)

Nu bekijk ik het dus andersom: de lessen zijn nu ook toegankelijk voor mensen zonder 'officiële' beperking ;-)

Welke beperking beperkt jou het meest? En is die van jezelf, of van anderen ;-)

Ik ben benieuwd!

ps: de inclusieve online yogalessen staan op www.onbeperktbeperkt.nl

Best Answers

• MatthijsMatthijs ch ✭✭
    Answer ✓

Wat een mooie start van de discussie in deze community!

Wat ik erg mooi vind is: je inclusieve denken. Je hebt jarenlang les gegeven waarbij iedereen welkom was. Niet exclusief (alleen voor één bepaalde doelgroep) en zonder uit te sluiten. Nu heb je een omgedraaide inclusie (wel gericht op een doelgroep, maar iedereen is welkom).

Wat ik ook erg mooi vind is wat je beschrijft over het denken in beperkingen. Ik leer steeds meer - met vallen en opstaan - hoe belangrijk mindset is en hoe beperkende gedachtes mij kunnen belemmeren. Bewustwording daarvan is stap 1: dat is het begin van een keuze om los te laten en anders te denken. En stap 2: mild naar jezelf zijn als het een keer niet zo goed lukt.

Ik hoop dat we in deze spirit door kunnen gaan met de community.

• DanielleDanielle nl
    Answer ✓

Wat prachtig omschreven.

Ik leer ook nog steeds met vallen en opstaan. Maar kom er steeds vaker achter dat ik heel veel dingen wél kan ondanks mijn beperking.

Ik heb geleerd dat ik dingen op mijn manier kan doen en los te laten wat ik niet kan. En als het niet lukt dan probeer ik het de dag erna weer.

Wat voor mij moeilijk was was het acceptatieproces van de afkeuring en het niet meer kunnen werken. Dit is nu ongeveer bijna 12 jaar geleden. Nu heb ik het geaccepteerd en kan ik daardoor ook beter met de dagelijkse bezigheden omgaan. Het heeft lang geduurd. Maar eindelijk ben ik waar ik kan en mag zijn.

• Debra_SDebra_S nl
    Answer ✓

Ik denk dat anderen soms meer 'last' van mijn beperkingen hebben dan ik. Ik vergeet heel vaak dat ik soms wat dingen anders doe, dit gaat gewoon automatisch. Maar anderen zien vaak problemen als ik vertel dat ik in een rolstoel zit. Ach overal is vaak wel een oplossing voor te vinden. En je kan problemen zo groot maken als je zelf wil.

• AnneliesAnnelies nl
    Answer ✓

Wat een mooie en herkenbare insteek!

Sign In or Register to comment.